Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud
Omhoog
Aanmelden
  • Het Kroonpad
    Citroenvlinder 51
    7323 RC Apeldoorn
    T 055 – 534 51 00
     
    Wij bieden speciaal onderwijs aan kinderen die extra ondersteuning nodig hebben vanwege een lichamelijke of meervoudige beperking. We zien hun mogelijkheden en gaan onvoorwaardelijk voor hun ontwikkeling.

Het rollebollebeest

  • Het Rollebollebeest rolt van een heuvel af. Waar komt het terecht? Hoe ziet het eruit? En wie komt het allemaal tegen?
Gedurende mijn jeugd heb ik er vaak over gefantaseerd. Het beest zag er gek uit, had een soort zwembroekje aan. Het kwam in het water en ook in het hol van een dier.
Hoe kwam ik aan die fantasie?
Het Rollebollebeest is een van de eerst boeken die mijn ouders mij voorgelezen hebben. (Gouden boekje, nu in herdruk)

In januari zijn er weer de nationale voorleesdagen. In de herfst was er de Kinderboekenweek. Beide momenten zijn er om kinderen te prikkelen om te gaan lezen en om ouders te stimuleren om hun kind voor te lezen of te laten lezen.
Op het Kroonpad besteden we aandacht aan beide weken, maar eigenlijk zijn we het hele jaar door bezig met lezen en voorlezen. Dat doen we op heel veel verschillende manieren. Van kinderen prikkelen nieuwsgierig te worden naar boeken, via het aanleren van het technisch lezen, naar kinderen uitdagen om verschillende soorten teksten te lezen.
 
Binnen het Kroonpad is “boektijd” hierin een belangrijke pijler. Dit is een paar jaar geleden geïntroduceerd door leerkracht Wendy. De kinderen krijgen in een aantal weken boeken voorgelezen, die verzameld worden in een mand of kast. Een paar keer per week is er dan “boektijd” en mogen de kinderen zelf (stil)lezen in een boek. Hiermee starten we al bij de kleuters. Want ook kinderen die nog geen letters kennen, kunnen genieten van een boek.
 
Thuis kunt u op dezelfde manier met u kind genieten van boeken. U hoeft helemaal geen ster in voorlezen te zijn om samen een boek te bekijken. Juist je kind uitdagen om “mee te lezen” en te praten over wat er in het boek te zien is, stimuleert enorm de leeshouding bij kinderen. En dan zijn gekke stemmetjes helemaal niet belangrijk.
 
Maar naast dit educatieve element heeft voorlezen nog een andere belangrijke functie. En dan kom ik terug op mijn eigen herinnering aan voorlezen.
Het leukste aan voorlezen was toch wel de heerlijke momenten met een van mijn ouders op de rand van het bed. Nog geen zin om te gaan slapen, maar wel uitkijken naar het moment dat er voorgelezen werd. Iets grappigs, iets spannends, iets verdrietigs wat toch goed afliep. Het prikkelde mijn fantasie.
 
Ik ben heel benieuwd of u zelf voorgelezen werd vroeger en welk boek u is bijgebleven!
 
Ine Israel
Intern begeleider
 


Column

:

Help (nieuw venster)