Lintopdrachten overslaan
Verdergaan naar hoofdinhoud
Omhoog
Aanmelden
  • Het Kroonpad
    Citroenvlinder 51
    7323 RC Apeldoorn
    T 055 – 534 51 00
     
    Wij bieden speciaal onderwijs aan kinderen die extra ondersteuning nodig hebben vanwege een lichamelijke of meervoudige beperking. We zien hun mogelijkheden en gaan onvoorwaardelijk voor hun ontwikkeling.

 Wat leren onze kinderen nu eigenlijk op school

  • Ik wil iets vertellen over leerroute ½ op onze school, wat doen wij eigenlijk zoal de hele dag, wat leren ‘onze’ kinderen nou eigenlijk op school?
Iedereen kent onze kinderen wel, we zien ze lopen/rijden op de gangen en onze kinderen zitten soms samen in de taxi’s.
Deze kinderen kunnen soms niet lopen of praten maar hoe versta je ze dan? Kunnen zij ook gymmen? Leren ze lezen of schrijven? Gymmen…jazeker, lezen en schrijven…vaak niet.
Het is een kunst om heel goed te kijken en luisteren naar onze leerlingen: is hij/zij ontspannen, zit hij/zij goed in de rolstoel, zit dat shirt niet ergens dubbel, zijn de spalken oké, is er teveel licht of te weinig……. of zijn er teveel prikkels in het geluid?
Deze kleinigheden kunnen heel bepalend zijn voor het welzijn van een niet sprekend kind, zij zijn afhankelijk van ons, als begeleiders om te zorgen dat alle voorwaarden goed zijn om tot ontwikkeling te komen.
En als alles klopt zit het leren in héle kleine stapjes, die soms wel 100x herhaald moeten worden. Zelfredzaamheid kan zo’n leerdoel zijn: hoe krijg ik mijn jas uit en hoe prik ik dat stukje brood nou aan mijn vork. Dingen die voor veel kinderen vanzelf gaan, zijn in onze klas leerdoelen. Maar ook: wie is die vrouw die mijn luier verschoont, hoe heet het kindje naast mij in de kring, of hoe maak ik mijn naam gebaar. Herhalen, herhalen, herhalen. En soms lijkt het niet te lukken en wil je de moed opgeven en een ander doel zoeken, maar dan blijkt dat we toch een inimini stapje verder zijn dan we dachten. Dus altijd goed blijven kijken en volgen.
En soms moet je ook je doel bijstellen of aanpassen om tot een mooi resultaat te komen en dat is ook oké. Het kind mag zijn zoals het is en leren in zijn/haar eigen tempo. En wij doen ons best om de schooldagen zo aangenaam mogelijk te maken. Dit kan  al een doel op zich zijn: tevreden en ontspannen kinderen omdat ze gezien en gehoord worden…..dat wil iedereen toch graag!
Ook rusten onze kinderen veel, dat moet ook wel, want leren kost onze kinderen extra veel energie.
Ik vind het heel bijzonder om een klein onderdeeltje te mogen zijn in het leerproces van onze kids. En al lijkt het voor een ander of er niet veel gebeurd in onze klas, juist die hele kleine stapjes maken het dubbel bijzonder. De kinderen zitten in je hart en je neemt ze soms mee het weekend in. Dit zou een valkuil kunnen zijn, maar is volgens mij een voorwaarde om een goede leerkracht/assistent te zijn en als je de passie voelt is er altijd genoeg ruimte. Ik hoop nog heel lang met alle energie die ik heb een deeltje in het leventje van de kinderen te kunnen zijn.
 
Mariëlle

Column

:

Help (nieuw venster)